Login

CAPTCHA
Deze vraag dient om na te gaan of u een menselijke bezoeker bent teneinde spam inzendingen te vermijden.
1 + 18 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Kijken in de Lente

Tegelijk met het literair festival 'Lezen in de Lente' organiseert ‘t Uilekot voor het eerst ook 'Kijken in de Lente', een groepstentoonstelling op een niet-voor-de-hand-liggende locatie in Herzele. Kunst hoort niet thuis in een steriele, koude omgeving. Kunst moet leven. Kunst hoort je te omringen in je dagelijks leven. Zodat ieder moment dat je een flard kunst opvangt, je een heerlijk gevoel beleeft. Daarom nodigen we jullie uit op onze tentoonstelling 'Kijken in de Lente', met als locaties en deelnemende kunstenaars:

Ex-Pitakot Peperstraat:

Herzeelse burcht:

‘t Uilekot:

En wil je dit ook in de praktijk omzetten door er te eten, werken, zitten, lezen, slapen (al dan niet snurkend), ... tussen de kunst? Contacteer ons (Filip 0496/718472) en we vinden samen wel een oplossing. We willen in elk geval al een aantal gerookte vissoorten presenteren die je niet zomaar in de vishandel terug vindt. Een slaatje met gerookte schelvis, rode poon of congeraal: we are yours! Een aperitief op de toren van de Burcht. Een andere gril: maak het ons wijs!

Alle tentoongestelde kunstwerken kunnen trouwens aangekocht worden. Hiermee motiveert u de kunstenaars om verder te gaan met hun creativiteit en geeft u aan ‘t Uilekot een bescheiden bijdrage om dit evenement de komende jaren verder uit te werken. Gratis inkom.

Openingsuren: van dinsdag tem zondag van 13u tem 17u. Op zondag 10 april, 14u is er een openingswandeling die naast deze locaties ook de tentoonstelling van ARTure vzw aandoet. 

LEBUIN D'HAESE

Lebuïn D’Haese maakt beelden over mensen zoals u en ik, die ieder hun eigen verhaal met zich meedragen. Die binnenwereld maakt hij voor ons zichtbaar aan de buitenkant. Soms met een metaforische toevoeging aan de figuur (bijv. een boot met boegbeeld gaat over in en vormt onderdeel van die persoon) maar altijd door expressie en lichaamstaal. Lebuïn boetseert en construeert met platen klei die, eenmaal gemengd in de gewenste kleurcombinatie, uitgerold en in repen gesneden worden. Met deze repen wordt een beeld – letterlijk – van de grond af hol opgebouwd. Daarna worden ingekraste vormen ingevuld met oxides en glazuren. Deze vormen doen op abstracte wijze het verhaal, op een manier zoals hiëroglyfen dat doen. Uiteindelijk wordt het resultaat gebakken. Klei is niet altijd het eindproduct, maar ook een tussenproduct voor een bronzen beeld. Met subtiel detail zonder gladjes te worden, eerder getekend (door het leven). De figuren bewegen zich in het spanningsveld van het individu tegenover de groep,van een lijdzame tegenover de verandering, van de frustratie tegenover de hoop. Hoop dat is bekend, doet leven. En leven, dat doen deze beelden zeker. Spiegel u dus en zoek.
 
Bron: Galerij & Beeldentuin De Beeldenstorm
 
 
Pascal Verreth werd geboren en getogen in de Kempen, en kwam, na studies in Gent (Sint Lucas en KASK), terecht met vrouw en kinderen, in Zuid-Oost-Vlaanderen (Sint-Lievens- Houtem). Hij is werkzaam in de Pianofabriek te Brussel, maar gestopt met schilderen is hij nooit. Hij portretteert mensen – of zijn het eerder figuren – in sombere, trieste kleuren. Ze kijken met een indringende blik alsof ze in je ziel jouw pijn en je angsten kunnen zien. Beklijvend maar toch mooi. Als toeschouwer moet je zelf naar adem happen bij de soms toch wel confronterende beelden.
 
Bron: website Sint-Lievens-Houtem
 
 
Studeerde Architectuur en master in Beeldende Kunst, Sint-Lucas, Gent, en een opleiding in natuurgeneeskunde. Vanuit deze achtergrond maakt hij beelden, tekeningen en installaties die zoeken naar het verband tussen wat er is en wat er niet is, tussen wat zichtbaar en onzichtbaar is, tussen wat we dagelijks ervaren en zeldzame belevingen, tussen wat onderkend en wat niet of nog niet gekend is. Het spanningsveld tussen architectuur en beeldende kunst is steeds aanwezig in zijn werk, waarin telkens een grote aandacht gaat naar de dynamische beweging tussen de verschillende verschijningsvormen van een beeld. Hij is ook actief in het ontwerpen van kunstwerken geïntegreerd in de openbare ruimte.
 
Bron: website “Het Blauwe uur”
 
 
Marloes Latomme is sinds september 2015 leerkracht plastische opvoeding en esthetica. Ze is al sinds haar kindertijd een zeer creatief persoon waardoor het evident was dat ze later een kunstopleiding aan het KASK zou volgen. Ze houdt ervan om haar passie en liefde voor kunst te delen met anderen. Vooral de wereld aan gevoelens en verhalen die schuilgaan in elk kunstwerk vindt ze ongelooflijk boeiend. Naast haar job in het onderwijs geeft ze ook workshops en is ze bijna elke dag actief in haar eigen atelier, waar ze ook juist die gevoelens en verhalen van mensen probeert te vatten in juwelen. 
 
 
 
In de chaos van de wereld is hij onderweg. Een zoektocht naar het nulpunt, de plaatsing van een ijkpunt. Hier vertrekt zijn reis. Beweging. De kaart toont verschillende routes. Hij duidt ze aan. Verplaatsing. Hij vindt aanwijzingen en hulpmiddelen op het pad en speelt ermee. Zij helpen hem dragen. Een zoektocht naar een ideale bouwsteen en de materie van waaruit gebouwd kan worden. Hier claimt hij zijn grond. Massa. Een plan is er niet, een doel wel. Transformatie. Hij wil zichtbaar maken wat een pelgrim en een ontdekkingsreiziger gemeen hebben. Een zoektocht naar een wereld voorbij de horizon. Jeroen nam al deel aan een tentoonstelling in ‘t Uilekot in 2012 (bij “Lezen in de lente” rondom L.P.Boon).
 
Bron: website KASK
 
 
Geert Lenssens is geboren op 26 april 1975 in Zoersel (België). Hij heeft vrije grafiek gestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Antwerpen. Na zijn studies heeft Geert wel een heel oeuvre opgebouwd, maar hij kwam er niet onmiddellijk mee naar buiten. Opgegroeid in het Antwerpse, maar woont in Zuid-Oost-Vlaanderen. Geert Lenssens maakte eerst tekeningen, schilderijen en monodruk. Vaak combineert hij deze 3 technieken. Tegenwoordig maakt hij digitale grafiek. Via beeldmanipulatie maakt hij 'digitale schilderijen' die hij als dry-print (ook wel glicée of digitale zeefdruk genaamd) of lambda-print in beperkte oplage uitgeeft. Geert maakt ook artistieke fotobewerkingen in opdracht. Sinds 2006 is hij professioneel kunstenaar. Geert Lenssens is een vader, kunstenaar, fotograaf, beeldbewerker, cineast, muzikant, poëet, vegetariër, anarchist, activist, burgerjournalist, pacifist, natuurliefhebber,… Twee jaar geleden was hij te gast op “Lezen in de Lente” met de video-performance “Eat me Alive”.
 
Bron: website exto.nl & ‘t Uilekot
 
 
Heel lang geleden, toen de dieren nog praatten, heeft Sven een deel van zijn leven doorgebracht op het kunstzinnige Sint Lucas in Gent. Jarenlang heeft hij geen potlood of penseel meer kunnen vasthouden. Maar de tijden zijn veranderd en sedert kort is zijn muze eindelijk terug in zijn leven gekomen en voelt hij weer de begeestering die hij zo lang geleden had. Hij is vooral bezig met tekenen in potlood, zuivere lijn en houtskooltekeningen. Donker, absurd en kritisch zijn trefwoorden. Daarnaast sluipt er ook fotografie uit de plooien van zijn brein, en occasioneel ook een installatie. 
 
 
Patrick werd geboren op 24 juni 1963 en woont te Hillegem (Herzele). Hij beschikt over een diploma van Hoger Kunstonderwijs, afdeling restauratie van kunstwerken. In zijn beroepsloopbaan was lesgever tekenen en schilderen aan de Kreazolder te Sint-Lievens-Houtem en projectmedewerker cultuurdienst, CC De Fabriek te Sint-Lievens-Houtem. Zijn werken zijn dikwijls thema gebonden. Hij heeft bij meerdere thema's zich laten inspireren door zijn reizen naar intrigerende landen, zoals Nepal, Ecuador, Galapagos, Mali, ... De gebruikte schildertechnieken zijn zeer verscheiden. Vaak start hij met een aantal ontwerpen in aquarel, al dan niet in combinatie met een collage. Nadien worden dan grotere werken uitgevoerd in acryl of met een gemengde techniek. Hij nam deel aan tal van tentoonstellingen en won ondertussen al heel wat prijzen, o.a. een tweede prijs aan het Europees Aquarelinstituut Vlaanderen. Patrick nam al deel aan tentoonstellingen in ‘t Uilekot in 1995 en 2012 (bij “Lezen in de lente” rondom L.P.Boon).
 
Bronnen: websites Fedos & kunstenaar
 
 
Jennifer Vrielinck schrijft Vlaamse Filmpjes, jeugdboeken, kinderboeken en kortverhalen voor volwassenen. In 2012 gaf ze nog het Pestkoppengedicht uit. Daarnaast is ze ook actief in het geven van workshops toveren met woorden, elfjes schrijven, verhalen verzinnen en allerlei andere creatieve zaken. Ze houdt van Santorini, haar saxofoon en zoenen. Oh ja, en ook veel van haar drie kinderen... Op haar LinkedIn-page staat: Ik heb al mijn hele leven geschreven uit passie voor het vertellen. Uit liefhebberij maar vaak ook via bedrijven waarvoor ik een 'vlotte' pen moest hanteren. Schrijven is een passie. Mensen informeren, enthousiasmeren en animeren is mijn ambitie. Werk (chronologisch): Ijsjesverkoopster, zwemlerares, au-pair, kaasboerin, tekstschrijver, taaljuf voor allochtone kinderen, televisieredacteur, filmmonteur, ai-rhostess, programmeur, Oxfam-medewerkster, mama, schrijfster en overdrijfster. Thans werkt ze voor een televisiezender in Vilvoorde, en tussendoor maakt ze kunstwerken. De werken die te zien zijn op “Kijken in de Lente” zijn grappig en frivool, maar tonen toch haar gedrevenheid en de passie voor de kunst.
 
Bronnen: websites ‘t Uilekot & Davidsfonds
 
 
Naast het experimenteren met verschillende schildertechnieken, ontwierp Jan Florin aanvankelijk ook ceramische figuren. Een constante die we echter telkens terugvonden, was de voorliefde voor de abstracte vormgeving. Hoewel eerst nog getemperd, merken we gauw een evolutie naar een abstract expressionisme. De laatste jaren heeft Jan Florin deze stijl geperfectioneerd in zijn grote olieverfschilderijen op doek. Niet alleen de abstract expressionistische schilderkunst is zijn grote liefde. Ook jazz is een van Jans grote passies en sedert jaren speelt hij saxofoon. De gedrevenheid en de schijnbaar chaotische uitdrukkingsvorm zijn aspecten die we in beide media terugvinden. Niettemin dragen ze allebei een convergentie in zich die de kern van zijn werk vormt en waarbij de rusteloosheid versmelt tot een overzichtelijk geheel. Jan Florin temt zijn saxofoon met zijn longen en zijn doeken met het paletmes. Steeds opnieuw benadrukt Jan Florin het duale karakter van zijn schilderkunst. Enerzijds is er het schilderen zelf, dat een continu proces is van verf aanbrengen, het opnieuw afschrapen ervan en het terug aanbrengen van nieuwe verf. Hoewel elk werk overheerst wordt door 1 hoofdkleur, merkt men snel dat ook alle andere kleuren terug te vinden zijn en samenkomen in die hoofdkleur. Daarnaast heeft het schilderij echter geen bestaansreden zonder diepere betekenis. Jan Florin wil met zijn schilderijen in de eerste plaats uitnodigen. Uitnodigen tot bezinning, tot filosofische beschouwing, tot contemplatie. Onze realiteit wordt, net als jazz en abstracte schilderkunst, gekenmerkt door een chaotische vormgeving. Via zijn werk slagen we erin om deze chaos te laten convergeren tot de kern van ons wezen. Jan Florin is een Herzeelse kunstenaar en waarschijnlijk wordt “Kijken in de Lente” zijn laatste tentoonstelling.
 
Bron: website kunstenaar
 
 
Foto's en geloof, de link is uitermate duidelijk. Het eerste wat je doet als je iets wil bewijzen is een foto nemen. Op die manier kan je bijvoorbeeld de schade aan je voertuig aantonen, maar ook hoe formidabel het was op het strand van Lanzarote, hoe leuk het was op het communiefeest of hoeveel volk er deelnam aan een betoging. De foto als bewijsmateriaal. Een goede foto heeft echter meer te bieden: dat ene moment waarop je ziet hoe solidair mensen kunnen zijn, of de flits waar je een uitdrukking van hoop of wanhoop ziet, de twijfel op iemands gezicht...
 
In deze tentoonstelling tonen fotografen uit de streek werk waarop ze op één of andere manier een beeld tonen dat met geloof te maken heeft: de kracht van een groep die aan een project werkt, het geloof in de eigen kracht, het geloof in een religie... of gewoon 'geloof' met een vleugje humor. Er zijn foto's bij uit de onmiddellijke omgeving naast foto's uit verre landen.
 
We tonen ook enkele originele foto's gemaakt op het einde van de 19e eeuw. Op de wereldtentoonstelling van Antwerpen in 1894 werd een volledige wijk omgetoverd tot een middeleeuwse stad. Talrijke Antwerpenaren figureerden er op om de wereld te tonen hoe hun stad er in de middeleeuwen uitzag. Eén fotograaf mocht er foto's maken die te koop aangeboden werden. Zo konden bezoekers hun familie een beeld tonen van op de tentoonstelling. Wie het niet gelooft kan de foto's komen bekijken. Een andere reeks werd genomen in Ieper rond 1890.  Ze tonen de Ieperse monumenten en het leven er rond. Alles wat op de foto's staat werd grondig vernield in WO1, maar dankzij de foto's hebben we een idee hoe het vooroorlogse Ieper oogde. We vonden deze foto's in een doos met oude boeken. Ten slotte tonen we de reproductie van een foto uit 1840. Toen was de Graslei in Gent geen uitgangsbuurt maar wel een drukke haven. Het is één van de eerste foto's van Gent en zeker de oudst bekende foto waarop een Gentenaar afgebeeld staat. Het was onze huisfotograaf die deze foto herontdekte op een kaartje uit 1904.

 

 

Datum: 

dinsdag, 12 april, 2016 - 13:00 to zondag, 1 mei, 2016 - 20:00